Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi 2012: näillä vinkeillä pääset nopeasti alkuun
19.01.2012, Jyri Paavilainen
 
Verkkosivun sisällön oikea muotoilu on tärkeää hakukonelöydettävyyden kannalta.

Näillä vinkeillä pääset hyvään alkuun.

1. Perusasiat kuntoon

Hakukonelöydettävyyden kannalta on ensiarvoisen tärkeää tarjoilla sivuston sisältö hakuroboteille ystävällisessä muodossa. Tietyt perusasiat kannattaa hoitaa kuntoon.

Toivottuja avainsanoja kannattaa sisällyttää sivun otsikkoon (title) ja URL-osoitteeseen. Tämän lisäksi avainsanoja on suotavaa löytyä myös otsikoista, jotka pitää merkitä oikein H1, H2 jne. -tageilla.

Mikäli tiedät, mitkä avainsanat tuottavat sinulle hyvälaatuista liikennettä, muista käyttää samaa ilmausta joka paikassa: titlessä, osoitteessa, otsikoissa, sisällössä ja linkkiteksteissä.

Mitä helpommin hakurobotit löytävät tietoa, sitä iloisempia ne ovat.

2. Linkitä sisäisesti (fiksusti)

Sivuston sisäiset linkit ovat hakukoneiden (ja käyttäjäystävällisyydenkin) kannalta tärkeitä. Sisäisten linkkien pitäisi noudattaa Googlen "Reasonable Surfer" ("järkevä selailija") -patenttia, eli sivulla olevien linkkien pitäisi olla jollain tavalla relevantteja.

Sivun sisältöön liittyvät linkit ovat arvokkaita, kun taas epärelevantit ja vähemmän hyödylliset linkit eivät.

Linkkejä tehdessä kannattaa muistaa, että hakurobotit "ymmärtävät" linkittävien sanojen merkityksen. Ei siis kannata linkata eteenpäin sanoilla ‘linkki', ‘klikkaa tästä' ja niin edelleen, vaan oikeilla avainsanoilla.

3. Kirjoita sisältöä yleisölle, älä ainoastaan hakukoneille

Sisältöä kirjoittaessa on syytä pitää mielessä toivotut avainsanat, mutta kannattaa välttää niiden keinotekoista toistamista. Mitä monipuolisempaa sisältöä toivotun aihepiirin tiimoilta saa kirjoitettua, sitä todennäköisemmin hakurobotitkin siitä pitävät.

Tekstisisällön lisäksi kannattaa harkita myös muunlaista sisältöä, sillä se voi auttaa aktivoimaan sivulle tulevia käyttäjiä. Lisäksi videosisältö ilmestyy hakutuloksiin, mikä auttaa huomion herättämisessä.

4. Sivun kuvaus voi auttaa erottumaan

Vaikka sivun kuvaus (meta description) ei ole hakukonelöydettävyyden kannalta järin merkittävä tekijä, se voi toimia viimeisenä ratkaisevana tekijänä.

Etenkin etusivun kuvaus on tärkeä, sillä yrityksen nimellä googlettavat hakijat näkevät tekstin useimmiten. Kuvaukseen voikin sisällyttää jonkin markkinointiviestin, jota haluaa toistaa.

Muilla sivuilla kuvaus voi auttaa erottumaan hakutuloksista. Jos kuvaus on erityisen osuva, saattaa klikkejä herua alemmiltakin hakutulossijoilta.